Trykk på en boble for å få opp mer informasjon
Systemutvikling
Jobben må gjøres, planene må få bein å gå på – og skissene skal resultere i funksjonelle skjermbilder. Optimale Systemer AS har lang erfaring i å utvikle løsninger som fungerer, ofte bedre enn oppdragsgiverne hadde sett for seg i utgangspunktet. Årsaken til dette er dyktige medarbeidere med lang erfaring og evne til å jobbe konstruktivt og kreativt med oppgavene som skal løses.
God systemutvikling handler ikke om å ta snarveier gjennom skogen eller inngå kompromisser underveis. Oppgaven vi har fått er å lage det du vil ha. Men målet vårt er alltid å gjøre det enda bedre.
Plattform
Enhver løsning skal dekke et behov. Systemet utøver en viktig funksjon for brukeren og det er helt essensielt at man utvikler en løsning som er tilpasset behovets karakter. Vi har erfaring med utvikling av mange ulike systemer og vil rakst identifisere hvilke muligheter og løsninger som dekker deres behov:
Verktøy
For å utvikle de beste løsningene, må du bruke det beste verktøyet. Vi har erfaring med en rekke verktøy, og opp til 20 års erfaring med de viktigste. Vi har utviklet vårt eget utviklingsverktøy som i dag benyttes av systemutviklere over hele verden.
Personlig oppfølging
Det er viktig at du som oppdragsgiver får oppfølging underveis i prosessen. Vi ønsker en tett dialog hele veien, og vi utarbeider kontinuerlig dokumentasjon som forenkler kommunikasjonen mellom oss.
_______
Webdesign
Drift og vedlikehold
Verden er i konstant endring, og det vil alltid være et behov for drift og vedlikehold av eksisterende systemer. Ved manglende kontinuerlig oppfølging vil systemene over tid fungere dårligere. Vårt mål er at de utvikler seg.
Drift
Du trenger ikke å bekymre deg for driften. Vi har egne servere som er under konstant overvåkning. Du har derfor anledning til å hoste dine web-applikasjoner, web services eller nettsider på våre servere. Så tar vi oss av alt sammen.
Hus må vaskes og males, biler må smøres og poleres. Kort sagt: Vi må alle ta vare på det vi har. Og slik er det også i vår verden. Uten drift og vedlikehold vil selv det beste systemet forfalle.
Vedlikehold
Når systemet er utviklet og satt i produksjon, vil det være behov for gjennomføre ulike oppdateringer og endringer. Det kan være tilbakemeldinger dere har fått i supportarbeidet, eller et ønske om å implementere ny funksjonalitet. Vi hjelper selvsagt til med dette, med enkel og rask gjennomføring.
Personlig oppfølging
For oss er det viktig med fornøyde oppdragsgivere. Høy kvalitet og personlig oppfølging er en selvfølge. Vi legger best mulig til rette for en sunn samarbeidsform og effektiv dialog.
_______
Kurs og rådgivning
Vi trenger alle påfyll innimellom, og det er alltid nyttig å rådføre seg med erfarne fagfolk. Derfor tilbyr vi en lang rekke kurs og aktiviteter.
Lukkede kurs
Vi utarbeider gjerne et kursopplegg som kan gjennomføres i din bedrift; som workshops, kick-off, seminarer eller kursopplegg over lengre tid. Lette og morsomme innslag, en praktisk tilnærming eller faglig dybde? Valget er ditt.
Rådgivning
Ønsker du å drøfte ulike tema med erfarne fagfolk? Ta kontakt. Vi ønsker at våre oppdragsgivere skal levere de beste løsningene, og vi stiller gjerne vår kunnskap og erfaring til disposisjon når beslutninger skal tas.
Vi som jobber i Optimale Systemer bruker mye tid og ressurser på å holde oss faglig oppdatert. Det vet vi at flere gjør. Derfor deler vi gjerne vår kunnskap med andre som prioriterer det samme.
_______
Testing og evaluering
Det er mange metoder for å vurdere et system. Den beste løsningen er å involvere brukerne og la dem gjennomføre ulike oppgaver på systemet. Det trenger ikke å være ferdig utviklet, det kan være enkle skisser eller et gammelt system. Observerasjon av hva brukerne gjør og hvordan de opplever et system, gir mange uvurderlige tilbakemeldinger. Hvor mange brukere klarte å gjennomføre en gitt oppgave? Hvor lang tid bruke de? Hva forventet de å finne bak et menypunkt? Hvorfor klikker de ikke på «Kjøp»-knappen? Det er også mulig å vurdere et system uten å involvere brukere. Dette gjøres gjerne som et supplement til ordinær brukertesting for å «spare på» brukere og avdekke feil før brukertestingen.
Det hjelper ikke å vite hvor du skal, når du i utgangspunktet ikke har peiling på hvor du faktisk står. Du må vite A for å komme deg til B. Hvordan skal du ellers orientere deg i retning av det store målet?
Brukertesting
Essensen i brukertesting er enkel. Inviter noen brukere, la dem gjennomføre noen oppgaver og observer. Enkelt prinsipp, men variasjonene er mange. Hvilke brukere, hvor mange brukere, hvilke oppgaver, hvordan gjennomføre, hvor skal det gjennomføres, hvilke målinger skal foretas etc. Fordelene ved brukertesting er mange, og når du har gjennomført noen brukertester, virker disse uunnværlige. Vi har en moderne og avansert testlab med et tilhørende observasjonsrom. Dette gir god kontroll over testsituasjonen. I andre tilfeller vil det være mer hensiktsmessig å besøke brukeren på sin arbeidsplass og gjennomføre testen der. Det er også mulig for oss å gjennomføre fjerntesting. Da setter vi opp et nettmøte og gjennomfører testseansen via telefon. Fordelen med dette er at vi kan teste mange brukere uten å måtte reise. Ulempen er at testleder ikke har så god kontroll over testsituasjonen.
Blikksporing/eye tracking
Eye tracking brukes i kombinasjon med ordinær brukertesting i lab. Da er det mulig for observatørene å se hvor på skjermen brukeren har blikket sitt, og dataene brukes i det påfølgende analysearbeidet. Det er også mulig å gjennomføre reine blikksporingsseanser. Dette er hendig dersom du vil sammenlikne to annonser eller vil kartlegge hvilke områder på skjermen som fanger brukerens oppmerksomhet. For å få et godt nok datagrunnlag til dette analysearbeidet, må vi teste mange brukere, og brukerne må ikke forstyrres i løpet av testen. Man kan f.eks. be mellom 50 og 100 personer se på en annonse i fem sekunder, og deretter stille noen spørsmål til brukeren. Analysen vil da kunne avdekke hvor stor andel som har fått med seg ulike deler av annonsen.
Ekspertevaluering
En ekspertevaluering er en systematisk gjennomgang av systemet. Gjennomgangen kan baseres på et sett med retningslinjer, eller vi kan gjennomføre en mer detaljert analyse som innbefatter mental arbeidsbelastning, estimert tidsbruk for oppgavegjennomføring og graden av konsekvent arbeidsflyt. En ekspertevaluering bør ikke gjennomføres istedenfor ordinære brukertester, men som et supplement. I noen tilfeller kan det kan være vanskelig å involvere brukere, andre ganger ønsker vi å avdekke flest mulig feil før brukertestingen starter.
Tilgjengelighetsvurdering
Tilgjengelighet handler om å tilrettelegge for mennesker med spesielle behov (som regel grunnet funksjonshemninger). Det stilles stadig større krav til at alle systemer skal være utformet på en slik måte at alle får en god brukeropplevelse. For svaksynte bør man teste at nettstedet kan brukes med skjermleser eller leselist. For fargeblinde personer har vi ulike retningslinjer for fargebru. Med diverse verktøy kan vi simulere hvordan nettsiden oppleves for fargeblinde.